Összhangban az Univerzummal

Összhangban az Univerzummal

Kipróbáltuk: A jobb agyféltekés rajzolás

2020. augusztus 15. - Isti82

Aki ismer, az pontosan tudja, hogy előbb rajzoltam, mint normálisan beszéltem. Egy életnyi grafikus gyakorlat mondatja velem, hogy a rajz nagyon hasonlít a matematikára. Hogy miért? Azért, mert amíg meg nem érted a logikáját, esélyed sincs arra, hogy jó legyél benne. A Kipróbáltuk-sorozat új részéhez (a KonMari módszer és a FlyLady program után) érkeztünk. Mai témánk: A jobb agyféltekés rajzolás.

blog_50.jpg

Mi az a jobb agyféltekés rajzolás?

Az agyunk két részből áll, a jobb és a bal agyféltekéből, amik különböző funkciókat látnak el, ezen kívül eltérő a működésük is. A bal agyfélteke felelős a logikus gondolkodásért, a jobb pedig a kreativitásért. Ha úgy szimpatikusabb, utóbbi a művészi oldal. Ha valaminek a lerajzolása nehézséget okoz, az nem azért van, mert nem tudsz rajzolni, hanem azért, mert nem tudod hogyan láss, éppen ezért csak nézel. Ezen a ponton el is érkeztünk a „láss, ne csak nézz” című közhelyhez, de mit is jelent mindez?

Láss, ne csak nézz! Közhely, vagy talán mégsem?

Ez a mondat valóban a rajztanulás egyik alappillére, de amíg nincs megmagyarázva, addig nem sokra mész vele. Nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy a jobb agyféltekés rajzolással nem rajzolni tanulsz meg, hanem látni, és ez az ami miatt bármit képes leszel papíron megjeleníteni, ha egyszer elsajátítottad. Hogyan értem mindezt? Úgy, hogy ha megfelelő módszerekkel lehetőséged van megvizsgálni az arányokat, a szögeket, a különböző részek egymáshoz való viszonyát, akkor azt tudod ábrázolni is, a rajzhoz ugyanis csak annyi kézi mozgáskoordináció szükséges, mint az íráshoz.

Van nálam jobb is, rosszabb is

Ahogy a cikk elején írtam, amióta az eszemet tudom, rajzolok. Tisztában vagyok az erősségeimmel és a korlátaimmal. Tudom, hogy sokkal jobb vagyok az átlagnál, de azt is, hogy vannak olyan szintű grafikusok, akikhez soha nem leszek képes felérni, de ez így van jól, és ez igaz minden egyes emberre az élet minden területén, ugyanis mindig van nálad jobb, és rosszabb is, ha tetszik, ha nem, legyen szó szépségről, okosságról, tehetségről, egyszóval bármiről. Az első kiállítás amin szerepeltek a képeim, akkor volt amikor tizennégy éves voltam (a cikk faleveles képe is ezek közül a rajzaim közül való), a következő akkor amikor tizenhét.

blog_52.jpg

Ez a módszer annak is képes pluszt adni, aki alapból jól rajzol?  

A válasz egyszerű. Igen! Egy időben különórákra jártam olyan, volt főiskolai rajztanárhoz, aki nagyon megválogatta, hogy kivel foglalkozik, ugyanis ahogy elmondta, ahhoz, hogy valaki hozzá bekerüljön, jól rajzolni kevés, látnia kell a nem tanulható művészi hajlamot, vagyis azt a pluszt, ami elválasztja a művészt a jó grafikustól.

Soha nem volt gondom a rajzzal, de valahogy hiányzott az, hogy tudjam, hogy mit miért csinálok. Probléma nélkül és könnyen ábrázoltam, de legbelül nem értettem, hogy mit és mi okból teszek közben. A legtöbbet abban kaptam ettől a módszertől, hogy megértettem, hogy miért így vagy úgy húzok egy vonalat, miért ezzel vagy azzal a lépéssel kezdek. Nekem ez volt nagy segítség, ugyanis egy idő után elkezdtem befeszülni attól, hogy úgy csinálok jól valamit, hogy nem értem a különböző lépések okait. Nekem amúgy mindenhez rendszer kell, amit nem tudok rendszerbe foglalni, azzal nem tudok mit kezdeni.

 Akkor milyen a bal agyféltekés rajzolás?

A jobb agyféltekés módszer lényege, hogy olyan megoldásokat használ, amikkel a bal agyfélteke nem tud mit kezdeni, kizárólag a jobb. És itt jön a lényeg, ugyanis ha mondjuk rosszul ábrázolsz valamit, az amiatt van, hogy amit tudsz róla, az felülírja az agyadban azt, amit lát látsz. Például ha kinyújtom feléd a kezem, majd azt mondom, hogy rajzold le, de a racionális bal agyféltekéd „belebeszél” a látottakba, akkor te hiába látod rövidülésben a kézfejemet, nem fogod tudni lerajzolni, mert túl sokat tudsz a kézről, és mivel tudod azt is, hogy az ujjak hogyan néznek ki általában, ebben a szokatlan nézőpontban nem fogod tudni ábrázolni. Itt jön képbe az, hogy láss, ne csak nézz! A bal agyféltekés rajzolás tehát azt jelenti, hogy ránézel valamire, lerajzolod amit tudsz róla, szörnyülködsz, hogy milyen rossz lett, aztán kidobod a kukába.

Gyakorlat teszi a mestert

Igen nagy hazugság lenne azt állítani, hogy attól kezdve, hogy elolvasod a könyvet vagy elvégzed a tanfolyamot, az első pillanattól profin fogsz rajzolni. Ezt ugyanazzal a hasonlattal szeretném szemléltetni, mint a Betty Edwards könyv, ugyanis ennél jobb példa nincs. Ha megtanulod ezeket a technikákat, az pont olyan, mint amikor megszerzed a jogosítványt. Mindent tudsz elméletben, de jó sofőrré csak rengeteg gyakorlás által válsz. Az első lépés mindössze egy látványos ugrás az ábrázolói képességedben, azonban a koronát a gyakorlás fogja feltenni a munkádra.

blog_51.jpg  

Profik vs. kóklerek

Rengeteg helyen lehet látni olyan hirdetéseket, amik azt ígérik, hogy két nap alatt megtanulsz rajzolni. Én ezt egyfajta lehúzásnak tartom. Ezeket a technikákat helyesen kell elsajátítani ahhoz, hogy használni tudd őket. A YouTube-on is láttam kétnapos tanfolyamot eredménnyel együtt, és olyan típusú hibák voltak az elkészült képen, amik egy ténylegesen jobb agyféltekésen ábrázoló ember munkáján nem fordulhatnának elő, mert ordít róluk, hogy bal agyfélteke által irányítottan készültek. Én elhiszem, hogy egyeseknek elég az, ha két nap alatt átfutnak a nagyján, gondolván, hogy szegény hülye, biztos annak is fog örülni ha 20-30%-al nő az ábrázolási képessége, de én a magam részéről ezt undorító és inkorrekt dolognak tartom. Ha valóban tanulni szeretnél, akkor olyan oktatóhoz menj, aki hiteles, mert a sok profi és korrekt tanfolyam mellett - ahogy írtam - a kóklerek sajnos szintén előfordulnak. Ezzel nem kell egyetérteni, de én így látom…  

Egy szó, mint száz

Én a jobb agyféltekés rajzolást mindenkinek ajánlom, mert aki nem tud rajzolni, az megtanul, annak pedig  aki rendelkezik  gyakorlattal, megszilárdítja a tudását. Figyelj arra, hogy olyannál tanuld ezt, akinél érdemes, és utána gyakorolj, hogy a véreddé váljon a tudás, hiszen ahogy Michelangelo mondta a segédeinek: „Rajzolni, rajzolni, rajzolni!”.

Végezetül…

Ha csatlakoznál a Facebook csoportomhoz, akkor azt itt tudod megtenni, szeretettel várlak ott is! Ha tetszik az oldal, és a cikkeim, oszd meg a barátaiddal, ismerőseiddel, és ne felejts el lájkolni! Köszönöm!

Ti olvastátok már Betty Edwards: Jobb agyféltekés rajzolás című könyvét? Próbáltatok már így rajzolni? Mik a tapasztalataitok?

A bejegyzés trackback címe:

https://osszhangbanazuniverzummal.blog.hu/api/trackback/id/tr8516140054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dan da Man 2020.08.20. 17:03:07

A baj csak az, hogy nekem például az írásom se szép, tehát a koordinációm által eleve "elrendeltetett" a rajzkészségem.
Szóval ehhez is kell affinitás, mint minden egyéb művészeti foglalatossághoz.
A dolog persze nem bánt, mert az íráskészségem átlagon felüli, és a filmmel (történetmesélés, dramaturgia, eszköztár, stb.) kapcsolatos tudásom pedig kifejezetten kiemelkedő. (Ezen a téren is dolgozom.)
De sajnos ez nálam akkor sem működne, mert "béna" vagyok. Ezzel együtt kell élnem.
Mindenesetre szimpatikus volt a leírásban, hogy öntudatosan írtál a saját képességeidről. És ez valóban egy jó ajánlást vezet elő, mert olyan ember mondja, aki látja a képességei korlátait.
Csak - ahogy írtad is, de nem eléggé hangsúlyosan - kutyából nem lesz szalonna...
süti beállítások módosítása