Összhangban az Univerzummal

Összhangban az Univerzummal

Kipróbáltuk: A FlyLady program

2020. augusztus 08. - Isti82

Te is álmodozol arról, hogy nem fáraszt ki a háztartás vezetése, mégis folyamatosan azt érzed, hogy választanod kell a tiszta otthon-kimerültség vagy a sok szabadidő-rendetlenség kombinációk között? A mai cikkemben mutatok egy módszert, ami segít elérni azt, hogy kizárólag annyi munkamennyiséggel, ami neked egy nap belefér erőlködés nélkül, rendszeresen eljuss a lakás minden pontjához.  Nálunk, mivel senki nem szolgája a másiknak, úgy működik a háztartási elosztás, hogy a párom főz és bevásárol, én takarítok. Mivel kellően lusta vagyok a házimunkához, kerestem egy módszert, ami segít, és találtam is…

blog_37.jpeg

A FlyLady program

A svéd Lagom, és a japán KonMari módszer után, most Amerikába utazunk. Innen indult világhódító útjára a FlyLady program, amit egy Marla Cilley nevű hölgy álmodott meg, miután elege lett abból, hogy a karrierépítés mellett a háztartása a feje tetejére állt, és képtelen volt lépést tartani vele. Bár a módszer amerikai, leírása angol, egy másik hölgy, Farkas Lívia „magyarosította” a programot. Azért használtam idézőjelet, mert nem lefordította az eredeti módszert, hanem átdolgozta a magyar háztartások mintájára, ugyanis sokban különböznek az amerikaiaktól. Az ő blogját itt tudjátok elolvasni, én ugyanis nem megyek bele részletekbe, mindössze leírom a saját tapasztalataimat.

A módszer lényege  

Nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki a dolog, hogy minden egyes háztartási munka be van sorolva vagy egy napi, vagy egy heti, vagy egy öthetes listába. A napi és a heti feladatok nem szorulnak magyarázatra, azonban az öthetesek igen. Annyi a lényeg, hogy a lakást öt zónára osztjuk, és oda azokat a tennivalókat írjuk be, amiket havonta szükséges elvégezni. A napi és a heti háztartási elintéznivalók mellett a zóna teendőivel is haladni kell, egy ilyen egységgel egy hétig foglalkozunk, és utána jöhet a következő, egy végtelen körforgásban. A takarítás hétfőtől-péntekig folyik, a hétvége a pihenésé.

blog_38.jpg

Húúú, ez nagyon sok munka…

Így elmondva soknak tűnik, de a gyakorlat azért barátságosabb. Ezt a rendszert nem csak lehet, de kötelező a saját otthonodra szabni, ugyanis ha nem így teszel, akkor nem fog működni. A Lívia blogján ismertetett rendszer egy váz, amire rá kell húznod a saját otthonod feladatait. Sok hozzászólást láttam különböző oldalakon, amik arról szóltak, hogy a programba nem írtak be ezt vagy azt, ami az illető háztartásában megvan, és, hogy emiatt hülyeség ez az egész, de itt is látszik, hogy ezeket olyan írta, aki csak beleolvasgatott a témába, ugyanis ha normálisan csinálta volna amit nem csinált, akkor tudná, hogy ez nem így működik. Ezt kötelezően magadra kell igazítanod.

Ezt is el lehet rontani…

Itt jön az a pont, ami nekem sokáig nagy gondot, sok görcsöt, rengeteg kudarcélményt okozott, de rájöttem, hogy micsoda hülyeséget csináltam. Először leírom, hogy mi volt ez, aztán azt, hogy hogyan kellett volna…

Minden egyes hétfőn iszonyat nagy görccsel nekiugrottam a feladatsornak. Sokszor voltam fáradt, de akkor is csináltam megfeszített tempóban, hogy mindennel végezzek. Szinte soha nem értem a végére, ami nagy kudarcélményt jelentett. Következő héten ugyanez ment. Ahelyett, hogy szabadságot adott volna a program, börtönbe zárva éreztem magam. Amikor új hét kezdődött, minden listát kezdtem az elejétől, aminek az lett a vége, hogy az utolsó feladatok nagyon sokszor tartósan kimaradtak. Líviától is kértem segítséget, de nem tudtam, hogy ez nekem miért nem megy, azt hittem, hogy mindenki ugyanezt csinálja, csak nekem valami miatt nem sikerül, ami másoknak igen. Szerintem egy idő után már talán azt gondolhatta, hogy trollkodok vele, úgyhogy nem is mertem írni neki többet, pedig soha nem szórakoztam, nekem ez tényleg probléma volt!

blog_39.jpg

És ahogy kellett volna…

Tudom, hogy sokak számára ez egyértelmű, de nekem nem volt az. Ma már így csinálom, és teljesen lazán tudom elvégezni az összes feladatot úgy, hogy egy percnyi munkával nem lépem túl azt a mennyiséget, amennyihez éppen kedvem, vagy energiám van. A lényeg, hogy ha kimaradt valami, akkor a feladatlistát ne nullázd le amikor vége a hétnek, hanem ott folytasd legközelebb, ahol abbamaradt. Így egyáltalán nem probléma, ha nem érsz a végére, hiszen a folytatásban úgyis sorra fog kerülni minden tennivaló. Ez volt a hiányzó láncszem, ami felszabadított a rabszolgamunka alól, és lehetővé tette azt, hogy úgy végezzek mindennel, hogy ne kelljen szétszakítani magam. A múltkor például úri jó dolgomban az volt az egész napi takarításom, hogy letöröltem fertőtlenítőkendővel a hálószoba villanykapcsolóját, mégis a legapróbb feladatig is el fogok jutni. Mi a nagyszerű, ha nem ez…?!

Amit én másképp csinálok

  A program szerint naptár alapján haladunk a zónákkal, így ha csonka héttel indul vagy végződik egy hónap, akkor arra annyi idő van. Ez természetesen így is jól működik, hiszen teljesen mindegy, hogy végzel-e vele, mert végül úgyis kész lesz minden. Én azonban nem nézem a hónapba foglalt elrendezést, minden zóna egy egész (ahogy az elején írtam, ötnapos) hét, és nem érdekel mit mutat a naptár.

A másik, hogy a program egy iratrendezőbe bújtatott feladatlistát pipálgat táblafilccel, amit ha minden megvan, letöröl. Én nem így dolgozom, az én tennivalóim Word-ben vannak, ami nincs kinyomtatva. Ez sokkal egyszerűbb és kezelhetőbb, mert ha így teszel, bármikor probléma nélkül, két kattintással hozzá tudsz írni, vagy ki tudsz törölni feladatokat. Amiket elvégeztem, azt áthúzom a listán (csak kijelölöm, és rákattintok az áthúzásra), ha pedig minden feladat megvan, akkor ugyanígy eltüntetem az áthúzásokat. Szerintem sokkal kezelhetőbb, és valahányszor eszedbe jut bármi, ahogy neked jobban tetszene, nem kell új lapot írni vagy nyomtatni, egyszerűen csak átírod, és elmented. Két kattintás az egész.

blog_40.jpg

FlyLady és KonMari együtt

Ha a KonMari módszer és a FlyLady program is megtetszett, nem kell választanod, ugyanis nagyszerűen kiegészítik egymást. Mi úgy hozzuk tető alá a kettőt, hogy évente egyszer a KonMari alapelvei szerint csinálunk egy általános lomtalanítást, utána pedig mehet a FlyLady teljes önmagában.

Végezetül…

Ha csatlakoznál a Facebook csoportomhoz, akkor azt itt tudod megtenni, szeretettel várlak ott is! Ha tetszik az oldal, és a cikkeim, oszd meg a barátaiddal, ismerőseiddel, és ne felejts el lájkolni! Köszönöm!

Nektek van háztartásvezetési módszeretek? Ti hogyan szervezitek meg a munkát?

A bejegyzés trackback címe:

https://osszhangbanazuniverzummal.blog.hu/api/trackback/id/tr2616117976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása